کمبود هیئت علمی و امکانات در “دانشگاه فرهنگیان” لطمه مهلک به آینده شغل معلمی!
استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به کمبود هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان گفت: با وضعیت فعلی که امکانات کافی در پردیسهای این دانشگاه وجود ندارد چگونه میخواهند معلم توانمند تربیت کنند؟ در این شرایط آینده معلمی و دانشگاهها در خطر است!
علی رجالی؛ عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره جذب فارغالتحصیلان دانشگاههای معتبر در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که جدا شدن حرفه و فن از دانشگاهها باعث میشود پایه علمی مطلب از بین برود؛ اگر قرار باشد هر بخشی از دانشگاه جدا شود و خودش به تربیت نیرو اقدام کند مبنای علمی قضیه لطمه میبیند.
وی افزود: اگر قرار باشد هر وزارتخانه و سازمانی نیروی انسانی مورد نیاز خود را به شکل مجزا تربیت کند باید دانشگاه را از بین برد! در حوزه مسائل دانشگاهی باید به این مقوله توجه کافی داشت.
دانشگاه فرهنگیان با کمبود شدید هیئت علمی و امکانات مواجه است
عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه اگر دانشگاه فرهنگیان امکانات کافی داشت ما اصلاً صحبت نمیکردیم، گفت: در برخی پردیسهای دانشگاه فرهنگیان که یک باره و بدون آمادگی درست شد دانشجوی ریاضی تربیت میکنند اما یک نفر متخصص ریاضی برای آموزش در آن پردیس وجود ندارد! این دانشگاه به شدت با کمبود هیئت علمی و امکانات آموزشی مواجه است.
رجالی با ذکر مثالی دیگر ادامه داد: در برخی پردیسها دبیر فیزیک فارغ التحصیل میشود اما آزمایشگاه فیزیک در آن پردیس نداشتند حالا این فرد چگونه میتواند مطالب را به شکل مفهومی و دقیق به دانشآموزان انتقال دهد متأسفانه دانشگاه فرهنگیان بدون امکانات دانشجو میگیرد.
وی بیان کرد: توسعه پایدار کشور به نیروی انسانی مربوط است در برخی کشورها وقتی افراد میخواهند معلم شوند باید دوره آموزشی یک ساله را طی کنند مثلاً فرد در رشته مهندسی فارغالتحصیل میشود اما تمایل دارد برای دانشآموزان تدریس کند در این شرایط باید دورههای یک ساله را در کالجهای معلمی طی کنند، در استرالیا و سنگاپور هم مجوز معلمی لازم است اما نه اینکه فرد در طول چهار سال آموزش ببیند بلکه افراد به عنوان مثال ریاضی را کامل در دانشگاه فراگرفتهاند و پس از آن در دوره یک ساله، روشهای تدریس را هم آموزش میبینند.
فردی که خودش تسلط کافی ندارد چگونه مطالب را به دانشآموزان منتقل کند؟
رجالی با اشاره به اینکه هماکنون برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان اشکال دارد، گفت: در رشته ریاضی، دو واحد درس آنالیز دارند حال تصور کنید دبیر آینده ریاضی چگونه میخواهد ریاضی دبیرستان را به دانشآموزان درس بدهد، فردی که خودش هنوز تسلط کافی ندارد چگونه میتواند مفاهیم را منتقل کند.
آینده معلمی در خطر است
عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد: اگر دانشگاه فرهنگیان امکانات و هیئت علمی کافی داشت شرایط متفاوت بود اما با وضعیت فعلی که امکانات کافی در پردیسهای این دانشگاه وجود ندارد چگونه میخواهند معلم توانمند تربیت کنند؟ در این شرایط آینده معلمی و دانشگاهها در خطر است.
وی مطرح کرد: میتوان در دوره یک ساله آموزشهای مورد نیاز مذهبی، اعتقادی و تخصصی را به افراد ارائه داد چون آنها مطالب اصلی را در دانشگاه فرا گرفتهاند و در دانشگاه فرهنگیان روشهای تدریس و مسائل مربوط به معلمی را میآموزند.
رجالی افزود: در گذشته دانشسراها افرادی را تربیت میکردند که از لحاظ علمی و حرفهای توانمند باشند، معلمان را باید اساتید دانشگاه علوم تربیتی تربیت کنند همچنین از تجربه معلمان با سابقه باید استفاده شود اما هماکنون از تجربههای اساتید دانشگاه و معلمان قدیمی استفاده نمیشود.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان با متذکر شدن این موضوع که هماکنون فاجعهای در حال رخ دادن است و در آینده معلم آماده شده برای تدریس نخواهیم داشت، گفت: در این شرایط آموزش دانشآموزان با افت کیفیت مواجه خواهد شد؛ پیشنهاد این است که افراد در دانشگاه درس بخوانند، لیسانس گرفته و دوره آموزش معلمی که همراه با کارورزی است را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند، این موضوع به معنای تضعیف یا تعطیلی دانشگاه فرهنگیان نیست.